Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. A Beállítások módosításánál tudja a részleteket megnézni.
Menü

Hogyan, és mire használható a KOMPLEX Személyiségfejlesztő Gyerekjóga? - avagy a gyerekjóga oktatása napjainkban -

Brecz Vera
2021. 03. 04. 00:00:00

Hogyan, és mire használható a KOMPLEX Személyiségfejlesztő Gyerekjóga?

-avagy a gyerekjóga oktatása napjainkban -

 Azok a felnőttek, akik gyerekekkel is foglalkoznak tudják, hogy milyen más, eltérő egy gyerekek számára tartott foglalkozás, mint egy felnőttek számára tartott óra. A tudásátadás módszertana, a nyelvezet, a didaktika mind figyelembe kell hogy vegye a gyermekek életkori sajátosságait és a bennük zajló lelki folyamatokat. Egy jó szülő, pedagógus, vagy jógaoktató „beszéli ezt a nyelvet”, így a gyerekek nyitottan, bizalommal fogadnak minden új, számukra hasznos információt. 6 éves korukig a lehető legszenzitívebb időszakban vannak, ezért nagyon fontos, hogy mivel találkoznak ezen időszak alatt. A gyerekek között eltöltött évek során azonban rájöttem, hogy a testmozgás (ami számomra egyértelműen a jóga) és egészséges életmód megszerettetésén kívül van egy olyan terület, amire több figyelmet lehetne fordítani, ez pedig nem más, mint:

- a gyerekek életében a megfelelő önismerethez való hozzásegítés
- a gyerekekre fordított értő figyelem
- a minőségi idő
- az egyetemes értékek fontossága felé való terelgetés

Vagyis a jóga egyéb - ászanákon/testtartásokon kívüli- eszközeivel való ismerkedés, ezek transzformálása a mai gyerekek számára.

Vajon miért fontos egy gyereknek az önismeret?

A „mai” gyerekek sokkal gyorsabban nőnek fel felgyorsult világunkban, és vannak köztük olyanok, akik sokkal érzékenyebbek, fogékonyabbak a körülöttük lévő történésekre. Ezért azt gondolom, hogy egy gyereknek ugyanolyan - ha nem nagyobb - szüksége van arra, hogy ismerje önmagát, tudja működési mechanizmusait, mint egy felnőttnek.

Mindez miért hasznos a gyerekeknek a jóga vitathatatlan áldásos hatásai mellett?

  • a mindennapi életben jobban helyt fognak tudni állni
  • megismerhetik határaikat, erősségeiket, gyengéiket
  • szembenézhetnek félelmeikkel, gyengeségeikkel, majd elengedhetik azokat
  • célokat állíthatnak fel
  • megtanulhatják az érzelmeiket megismerni, nem utolsó sorban kezelni
  • láthatják, hogy valójában nincsenek egyedül problémáikkal, és megtanulhatnak egymásra is figyelni

Az életben kevés olyan helyzet van, amikor gyermekként ezekről a lényeges dolgokról egyáltalán lehetőség van beszélni, nemhogy még dolgozni, munkálkodni rajtuk. Egy jól felépített jóga foglalkozáson azonban mindennek teret lehet adni.

Egy gyerekjóga foglalkozás általában tematikusan felépített, de azt gondolom, adódhatnak ettől eltérő helyzetek, amikor egyénre szabva is kaphatnak a gyerekek ászanákat (feszültségoldó, egyensúlyi helyzet alakítását segítő, koncentrációt fokozó, erősítő stb.) A kognitív érést is előidéző mozgásfejlesztés (jóga) azt gondolom vitathatatlan a gyermekek szempontjából, de a belső „munkán” is lehet a hangsúly egy-egy foglalkozáson. Gyerekjóga óráimon, workshopjaimon ezért gyakran használom a life coaching, illetve az érzelmi intelligencia fejlesztés bizonyos eszközeit, melyekről a komplex személyiségfejlesztő gyerekjóga oktató képzésen még többet megtudhatnak a résztvevők.

Várok szeretettel minden  jógaoktatót, szülőt, pedagógust!

Brecz Vera